Monday, September 26, 2011

"kato mitä tol läskil on päällä!"

Tänään olin reipas tyttö ja puin päälleni lenkkivaatteet juoksutrikoot ja urheilutopin, siis sellasen rintsikoiden ja topin yhdistelmän. Yleensä mua ei hävetä mikään, mutta nyt mua jännitti saatanasti mennä ulos! Olin ihan satavarma, että ohikulkevat ihmiset kelaa "eikö toi pullero ois voinu laittaa edes hupparia päälleen...". No, mä selvisin lenkistä ilman herjaavia huutoja mun selkäläskeistä tai senssimahasta, mutta oli se aika pelottava kokemus.

Ei ihme, että mua pelotti; aika usein kuulee jonkun sanovan jopa normaalipainoisesta ihmisestä, jolla on vähän tiukkaa yllään (hui!), että ois toiki voinu laittaa kunnolla päälleen. "Kato mikkä makkarat tolle tulee ku se istuu". Tai että jättäis noi kuteet hoikille. Ja aina jossain näyttelijälaulajasensaation haastattelussa mainitaan "hänen ihanan solakka vartalonsa, joka oli verhottu sifonkitunikaan, joka korosti hänen hoikkaa olemustaan", KIITOOOOS, mulle riittää!

Siis mikä ihme oikeus vaan hoikilla ja laihoilla on pukeutua nätisti? Keskiverrot, pyöreet ja ylipainoset saa iskee jonkun teltan päälleen, kato ei niiden kroppaa varmaan kukaan haluu kattella. Tai sitten toinen ääripääajatus: "Siis ihanaa, että Leena 74 kiloo uskaltaa pukeutua niinku haluaa!:):) Tosi rohkeeta, vautsi, upeeta paljastaa muotonsa!". Siis ihan ku joku olis sankari tai tarvis jotain kunnioitusta siitä, että pukeutuu niinku haluaa! Mua ainakin on vaan alkanu hävettää, ku joku on tullu mulle selittään jotain "hei vau, oot uskaltanu laittaa tollasen mekon päälles, tosi rohkeeta, sehän istuu yllättävän hyvin!" (ja pystyn kuvitteleen, kuinka tohon lauseeseen lisätään mielessään "...vaikka sun reidet onkin aika isot tossa..."). Tulee fiilis että jee, oon varmaan tosi rohkee läski sitte. Oikee edelläkävijä.

Aina, kun johonkin keskustelupalstalle linkitetään vähän pyöreempi tapaus (tai ei tarvi olla edes pyöree, vaan normaali, naisellinen, kaunis nainen), niin iskee nää kaks kommentoijajoukkoo: "LAIHANA OLISIT KAUNIINPI" & "SÄÄ OOT NIIN IHANAN ROHKEE!". Tai jos joku julkkis lihoo pari kiloo, niin siitä tehdään kahdenlaisia juttuja: "Leena-Petteri McCow lihoi -katso kuvat selluliitistä tästä linkistä!" & "Leena-Petteri McCow upena myös pyöreänä, muodokkaat kuvat sivulla 7!". Ja sittekku laihtuu, niin etsitään syytä riutumiseen. Hei, eikö vaan voitais olla?

Mikä siinä on, että pyöreet ihmiset kerää pukeutumisellaan eniten silmäpareja? Vai luulenko vaan? Harvoin kuulee kommentoitavan hoikan ihmisen asuvalintaa. Parasta on, että harvoin kommentoijia on nää itse hoikat. (Nojoo, ihan ku vois luokitella, että hoikat puhuu näin, läskit näin ja muut näin. Mullon liikaa värikynää tänää näissä jutuissa.) Ei, ne kommentoijat on yleensä tällasia munkokosia telttaanpukeutuneita tyttöjä. Sellasia "itse ainakin tajusin, että en voi pukeutua muuhun kuin löysiin verkkareihin, tajuaisivatpa muutkin punkerot sen!"-asenteella. Tai ehkä se on joku "uskaltaisinpa minäkin olla oma itseni"-haikeus, joka puhkeaa kukkaan morkkaamisen merkeissä. Entiä.

Ihan ku olis valtava suoritus, että pyöreä ihminen usaltaa olla kaunis. Tai no, kieltämättä media ja aivopestyt teinit tekee siitä kyllä suorituksen. Pelottihan muakin mennä lenkkivermeissä ulos. Mun mielestä sillon joku tässä maailmassa kusee pahasti, jos M-kokoista ihmistä pelottaa liikkua ulkona juoksukuteissa. (Onneksi kukaan ei tullut kehumaan mun rohkeutta, olisin varmaan lyöny nenän poskelle.) Vieläki oon ihan varma, että joku ohimenevässä autossa on kommentoinu mun reisiä. Tai mahaa. Mutta mä toivon, että ketään ei kiinnostais niin paljoo. Eihän?

No comments:

Post a Comment